De reismarkt

Georganiseerde reismarkt

Het aanbod in de georganiseerde reismarkt is groot. Als u uw vakantie boekt zijn er enkele factoren waar u rekening mee dient te houden:

Mensen gaan om diverse reden op reis.

Mogelijke redenen zijn:

  • Ontspanning
  • Familiebezoek
  • Gezondheid
  • Geloof
  • Studie
  • Zaken

Wanneer de nadruk tijdens de reis op ontspanning ligt, spreken we van een vakantiereis. Wanneer de nadruk op werk ligt, spreken we van een zakenreis.
Overigens lopen zaken en ontspanning regelmatig in elkaar over.
Zo kan een zakenreiziger tijdens een congres een middag naar een museum gaan. Ook kan een vakantieganger een bezoek aan een bibliotheek brengen om informatie te krijgen voor een scriptie of een proefschrift.

Favoriete bestemming

De Belgen gaan graag naar het buitenland voor hun vakantie, buurland Frankrijk is daarbij favoriet. Het binnenland blijft evenwel de populairste bestemming voor een korte uitstap.
Ruim de helft, van de door Belgen, geboekte korte vakanties – vakanties dus van één tot drie overnachtingen – worden in eigen land gehouden. Daarna volgen Frankrijk, Nederland en Duitsland.
Voor vakanties vanaf vier nachten is Frankrijk het populairst. Daarna komen België en Spanje. Italië en Turkije vervolledigen de top vijf.
Qua vervoer heeft de auto het grootste aandeel voor de verplaatsingen voor lange vakanties, maar de trend om het vliegtuig te nemen stijgt.

Belangrijke factoren

Belangrijke bestanddelen van een reis zijn het vervoer en het verblijf. Tevens zijn de periode waarin men reist, de reden waarom men op reis gaat en de reisbestemming belangrijke factoren.

Bedenk dat een reis die geboekt wordt, geen tastbaar product is dat bovendien van tevoren betaald dient te worden en niet geruild kan worden.

Met deze factoren dient u rekening te houden als u uw vakantie boekt:

  • Wanneer wilt u op reis? (periode)
  • Met welk vervoermiddel wilt u reizen? (vervoer)
  • Waar wilt u naartoe? (bestemming)
  • Wat wenst u te ondernemen op vakantie? (soort vakantiebestemming)
  • Met wie gaat u op reis? (samenstelling reisgezelschap)
  • Welk soort verblijf wenst u? (verblijfsvorm/accommodatie)
  • Wat wilt u besteden? (financiële middelen/budget)
  • Hebt u bepaalde wensen?

Factoren waarop de touroperator invloed heeft:

  • De klasse van de accommodaties
  • De hostessservice
  • De aard van de excursies
  • De kwaliteit van het vervoer

Onthoud dat een voorkeur/wens door de touroperator nooit wordt gegarandeerd!

Er zijn ook factoren waarop de touroperator geen invloed heeft, zoals:

  • De natuurlijke factoren van een bestemming: landschap, ligging en klimaat
  • De algemene omgevingsfactoren op de bestemming: taal, politiek, economie, folklore, gewoonten
  • De algemene infrastructuur: aanwezigheid van vliegvelden, bruggen, wegen, water, elektriciteit, telefoon
  • De toeristisch-recreatieve infrastructuur: hotels, restaurants, winkels, theaters, zwembaden, musea

Aanbod georganiseerde reismarkt

De één is gespecialiseerd in een bepaalde vervoers- of verblijfssoort, de ander in een gebied of regio en weer een ander in bepaalde activiteiten (bijv. skiën of golf). Ook zijn er touroperators die zich richten op bepaalde groepen mensen: jongeren, ouderen, singles … . Je kan het aanbod dat wij selecteerde terug vinden op ‘Inspiratie‘. 

Touroperator

De begrippen touroperator, reisorganisator en reisorganisatie worden door elkaar gebruikt, maar betekenen hetzelfde. Het gaat om een bedrijf dat een reisproduct samenstelt en vervolgens aanbiedt in een brochure (reisprogramma) of op een website.

Reisagent/reisbureau

De reisagent (reisbureau) is bemiddelaar tussen de diverse touroperators en de consument. Deze bemiddelaar verkoopt voornamelijk pakketreizen (=vervoer, verblijf en aanvullende diensten). De pakketreizen zijn door de touroperator gebundeld in reisbrochures. Hierin staan alle onderdelen van de pakketreis onder één prijs vermeld. Het reisbureau is dus een “winkel” die tegen commissie allerlei producten van verschillende touroperators aanbiedt.

Elk reisbureau biedt een zorgvuldig uitgekozen assortiment van reizen aan. Hij kiest in functie van zijn cliënteel de touroperators die voor hem het interessants zijn.

Reisbureauketens werken meestal met lijsten van touroperators die een bepaalde voorkeur genieten. De reizen van deze touroperators worden als eerste aangeboden aan de klant. De andere touroperators worden pas in tweede instantie aangeboden.
Onafhankelijke reisbureaus daar en tegen bieden meestal een uitgebreider aanbod aan.

Direct selling

Er zijn ook touroperators die geen reisbureau inschakelen voor den verkoop van hun product. Zij presenteren zich rechtstreeks aan het publiek en verkopen hun product zonder bemiddeling. Dit wordt direct selling genoemd. Direct sellers bieden hun reizen veelal aan via internet. Het reisbureau wordt uitgeschakeld als bemiddelaar tussen touroperator en klant. De touroperator hoeft geen commissie te betalen.

De laatste jaren gaan meer en meer touroperators naar een multi-distributie kanaal toe, waarbij ze zowel via de reisbureaus verkopen, als direct aan de klant via hun eigen website, dit laatste vaak met goedkopere voorwaarden voor de klant.
Het is dus duidelijk dat steeds meer boekingen online worden gemaakt.